DESIGNMENTOR

ANDERS

Foto: Kolonihaven Studio

Tekst: Torill Funderud

Dette var morsomt
og lærerikt!


Anders Lian (52) er faglærer på trearbeiderlinja og valgte å åpne sin egen, innholdsrike verktøykasse for elevene da han ble deres mentor i prosessen med Lagvis.

Kollegene på trearbeiderlinja var i år usikre på om de kunne delta på Lagvis, men valgte å satse på deltakelse fordi det veide tungt at dette var noe elevene ville ha nytte og glede av.

Etter flere år med synkende søkertall, har elevene kommet tilbake til denne linja der de nå kan velge treårig løp med studiekompetanse.

- Dermed er dette blitt ei linje som både kan gi elevene en tradisjonell vei til møbelsnekkerfaget med læretid og svennebrev – eller de gå videre til høyere studier på Arkitekthøgskolen, Kunsthøyskolen eller andre institusjoner for høyere utdanning.

Det ble et løft for faget her, forteller lektor Lian.

Han underviser i et velutstyrt verksted der elevene får jobbe kreativt med levende, vakre materialer og de lærer det praktiske arbeidet med å produsere avanserte produkter ved hjelp av ulike teknikker, verktøy og moderne maskiner. Valget som mentor falt altså på Lian som er den ferskeste faglæreren på linja, der han begynte å arbeide for tre år siden.

“Jeg har halv stilling som lærer her. Resten av tiden jobber jeg med utsmykking av offentlige bygg, både egne prosjekter og andres”

I eget arbeid bruker han 3d-verktøy i prosjektering og har som mål at også elevene skal lære å beherske dette.

Med Lians bakgrunn er de i trygge hender. Han har blant annet jobbet med 3d, som er blitt et nyttig verktøy for mange formgivere, i mange år.

Han legger særlig vekt på bruk av verktøyet til å utforske og prøve ut ting i realistiske modeller fra skisser til ferdige illustrasjoner, produksjonstegninger og filer for industriell produksjon.

Siden 2000 har han levert tjenester for arkitekter, designere, kunstnere, scenografer og andre innen illustrasjon, utvikling og produksjon av prosjekter.

Samarbeid

Etter at han tok elevene med på en inspirasjonsrunde til utstillinger på blant annet Nasjonalmuseet og i ulike møbelbutikker som legger ekstra vekt på produkter av høy kvalitet, begynte de på en oppgave der de skrev om tidløst design.

“Vi har brukt to tegnetimer i uka på VG2 for å jobbe fram produktene til Lagvis.
Tre er i seg selv et bærekraftig materiale som binder opp Co2”

Ved å legge vekt på kvalitet og tidløshet slik at produktet har et langt livsløp, mener Lian at dette er bærekraftig

“Så målet må være å skape noe varig”


“Et fag i utvikling”

Etter denne teoretiske oppgaven fikk de en fri skisseprosess før de gikk i grupper på tre og tre – i år er det ni elever ved linja. Alle leverte gode og morsomme skisser! Fordi dette med å lage en stol allerede ligger integrert i læreplanen, snevret jeg etter hvert inn oppgaven til at de skulle tegne og lage en stol i et fritt valgt av nordiske trematerialer.

“Alle stolene til Lagvis
er 3d-tegnet”

Verktøy er bare verktøy som brukes
-uavhengig om det er tradisjonelt eller moderne. Håndverk handler om forståelse for og bearbeiding av materialet med best mulig verktøy slik at du får det formspråket du er ute etter.

“Jeg prøvde bevisst å ikke legge meg oppi estetikken og lot elevene eksperimentere fritt. Stolene er teknisk krevende å få til, men dette var morsomt og elevene lærte mye. Jeg føler at Lagvis er en fin mulighet til å integrere design i faget”

Etter denne teoretiske oppgaven fikk de en fri skisseprosess før de gikk i grupper på tre og tre – i år er det ni elever ved linja. Alle leverte gode og morsomme skisser! Fordi dette med å lage en stol allerede ligger integrert i læreplanen, snevret jeg etter hvert inn oppgaven til at de skulle tegne og lage en stol i et fritt valgt av nordiske trematerialer.

Trearbeiderfaget er alltid i omstilling og det kommer stadig nytt utstyr. Lian mener det er positivt for faget at det er i utvikling.

Han forteller at elevene lærer å bruke 3d allerede i førsteklasse når de lærer møbel- konstruksjon

“Vi kan ikke ignorere nye verktøy, men bruke dem godt så de ikke ødelegger formspråket. Jeg opplevde at det var mye energi i gruppedynamikken og de prøvde ulike tilnærminger. Elevene hadde selv kjernekunnskapen, mens oppgaven min var å gi dem kjøtt på beina slik at de kunne utvikle egne ideer”

Om Anders


Født: 1971
Bosted: Oslo


Bakgrunn:

> 1991-1994 Møbelsnekker, Holtet videregående skole

> 1997-2002 Statens håndverk- og kunstindustriskole i Oslo, Interiørarkitektur og møbeldesign

> 2004-2005 Arkitektur og designhøgskolen i Oslo, Studier i master of 3d Digital Design

> 2015-2016 Høyskolen i Oslo og Akershus, Praktisk pedagogisk utdanning i formgiving, kunst og håndverk

Fra 2000 har Lian hatt sitt eget firma og arbeidet med 3d-design i større prosjekter for ulike arkitekt- og landskapsarkitektfirmaer i tillegg til produksjon av visuell fremstilling, produksjons-tegninger, flythrough-animasjoner (visuell fremstilling av landskap eller bygninger), websider for arkitekter, landskapsarkitekter, kunstnere, teatre og produktdesignere. I tillegg har han blant annet vært ansatt i flere arkitektfirmaer og i plan- og bygningsetaten i Oslo kommune.