Lagvis 2021 utstilling:
23.—28. mars 2022

I den rustikke teglsteinshallen på Design og arkitektur Norge (DOGA) står et knippe paviljonger spredt utover, sparsommelig møblert med små bord, en krakk, to stoler og andre tremøbler. Utstillingsmontre i en klynge viser søljer, kjeder og øredobber i sølv. I enden av rommet, klær drapert på svevende utstillingskropper – en dressjakke av denimlapper, et skjørt holdt sammen i sidene med snorer, en bukse med bladmønster som slynger seg oppover beina. I bakgrunnen ruller en video hvor klærne vises på menneskekropper i en slags konseptuell catwalk.

Tekst: Linn Carin Dirdal


Et lagarbeid som vises
De utstilte produktene er laget av designere, håndverkselever og lærlinger innenfor møbel, gull og tekstil. Arbeidene representerer ulike tolkninger av årets utstillingstema, Neste generasjon

Prosjektet har vokst siden den første Lagvis-utstillingen fant sted på Deichman Bjørvika i 2020, og i år er flere videregående skoler involvert — Edvard Munch vgs., Hjerleid Handverksskole på Dovre, Setesdal vgs. avdeling Valle og Skedsmo vgs. Lærlinger fra møbelsnekkerbedrifter har også deltatt. Målet med utstillingen er å heve anerkjennelsen av håndverksfag.

— At denne ideen har blitt satt ut i livet skyldes en stor prosjektgruppe med mange fantastiske mennesker, elever og lærlinger, faglærere og fagpersoner i bedriften som har stilt opp. Det er et lag som har samarbeidet, og nå viser vi det frem, sier Kristin Brandt, initiativtaker og prosjektleder for Lagvis og prosjektleder for Håndverkssenteret ved Edvard Munch vgs.

Deler kunnskap
Ti designere har tegnet de utstilte møblene, plukket ut av en fagjury bestående av designer og møbelsnekker Sverre Uhnger, designer Hallgeir Homstvedt, snekkermester Bjørn-Gunnar Eliasen, faglærer Hans Eggen og kurator for Lagvis, Kirsten Visdal. Elever og lærlinger har realisert objektene i tre. Intensjonen er å gi kommende håndverkere en forståelse for design, form og salgbarhet, mens designerne får kunnskap om materialer og håndverk. 

— Jeg kommer med én faglig kompetanse, og hun kommer med en helt annen. Så må vi få det til å passe sammen, sier Isak Røyrvik, elev ved Edvard Munch vgs. Han har bygget skrivebordet Opus designet av Vilde Hagelund, et stramt og nett møbel med to skuffer som flukter med undersiden av bordplaten. — Det var én skuff originalt, men da ville topplaten seget nedover, du trenger støtte på midten. Da må man gjøre endringer. Så gjelder det å holde endringene innenfor designerens visjon, sier Røyrvik. 

Designer Jomi Evers har selv møbelsnekkerbakgrunn. Han er imponert over arbeidet til Karsten Buskerud og William H. Hovind ved Skedsmo vgs., som har bygget benken han har designet, Ro — en konstruksjon med håndverksmessige utfordringer i form av sammenføyninger og buede bein. — Jeg tenker at det er viktig for håndverkerne å se at det går an å jobbe med designere, at det går an å gjøre spennende ting i heltre. Når du studerer til å bli møbelsnekker ender du ofte opp med å bygge skap og bokhyller og alt som er i plater. Dette er en helt annen utfordring, sier Evers. 

Utfordrer vante mønstre
Årets utstilling er den første for elever i gull- og sølvsmedhåndverk. Elevene har jobbet med inspirasjon fra folkedrakter, og har selv tegnet og laget produktet under veiledning fra faglederne Kaja Gjedebo og Torill Isaksen ved Edvard Munch vgs. og Tove Hertzberg på Setesdal vgs. avdeling Valle. 

Francisca Segura Rodriguez fra Edvard Munch vgs. har designet store øredobber med innfattede steiner i en fri tolkning av bunadssølv. — Jeg så på filigransmykker hvordan alt var veldig symmetrisk, og valgte å gjøre noe mer usymmetrisk, noe nytt. Øredobbene har en fri form, forklarer Rodriguez.

Tekstilelevene ved Edvard Munch vgs. har jobbet i grupper under veiledning av Kristin Andrea Hansen, designer i Mint Design. Resultatet er kolleksjonene Feminine Metamorphosis, Boss Bitch og Emotion, som tar for seg bærekraftig design, potensialet i omsøm og designs rom for følelser. — Vi pleier å lage ting vi liker selv, men Kristin i Ment hadde kunden veldig i fokus. Å sette oss selv ut av prosjektet, tenke mer kommersielt, det var litt vanskelig. Jeg har lært mye, det har vært gøy å jobbe med, sier Jazmin Volsdal Falk, elev på tekstil ved Edvard Munch vgs.

Mye håp i samarbeid 
Kirsten Visdal har lenge vært en forkjemper for håndverksfagene gjennom prosjektet Håndverk+, en møteplass for håndverkere, designere og andre samarbeidspartnere med mål om å bevare og videreføre norsk håndverksarv. Hun har vært involvert i Lagvis-prosjektet fra starten, som jurymedlem for møbel og kurator for utstillingene. — Lagvis handler om å begynne tidlig med å skape gode holdninger – få unge folk til å velge håndverk som utdanningsform, og gjøre det akseptert blant foreldre og i samfunnet. Så er det en arena hvor håndverkere og designere deler kunnskap, utfordrer hverandre og løfter hverandre opp og frem. På den måten er det mye håp for neste generasjon, sier Visdal.


Lagvis—utstillingen 2022 ble vist fra 23.—28. mars 2022, på DOGA i Oslo.
Dokumentasjon av utstillingen kommer!