DESIGNMENTOR

MARIANNE

Foto: Kolonihaven Studio

Tekst: Torill Funderud

En gyllen mulighet


Marianne Bergskaug (65) er årets mentor for sølv- og gullsmedelevene. I verktøyskrinet hennes blinker og skinner det av entusiasme for faget og kunnskap om yrkesmulighetene.

Jeg er veldig opptatt av motivasjon i læringsprosesser og at elever skal få selvtillit til å se faget og utdanningen sin som en reell yrkesvei. Derfor var det en gyllen mulighet som ble gitt meg, og jeg sa ja med én gang, da jeg spurt ble spurt om å delta som mentor i designprosessen, sier Marianne Bergskaug.

Jeg har fulgt nøye med Lagvisutstillingen siden jeg fikk høre om den i 2018 og har vært så nysgjerrig på hva det gjør med elevens motivasjon å jobbe imot en utstilling, forteller hun, som selv begynte sin treårige gullsmedutdanning med svennebrev fra Elvebakken videregående skole.

Gullsmedfaget er et spennende og levende fag!”

Hun kjenner gullsmedbransjen godt. Til daglig er hun universitetslektor ved OsloMet_Storbyuniversitetet på institutt for yrkesfaglærerutdanning og har vært styreleder av Norwegian Association of Jewellerydesigners (NAJD) med rundt nitti medlemmer på landsbasis, siden 2017.

Tidligere har hun blant annet undervist i Oslo kulturskole i en årrekke og har hatt sitt eget smykkeverksted siden 1990 - og er fortsatt utøvende gullsmed.

Det er travelt og variert, men jeg har funnet ut at det er dette tempoet jeg trives med, erklærer hun smilende

Skjæringspunkt

Innimellom kjenner imidlertid Bergskaug på en generell bekymring for tradisjonshåndverkenes framtid.

“Det finnes fortsatt mange selvstendige gullsmeder som utøver håndverket, og det er min oppfatning at tradisjonshåndverk som sølvsmed, filigransølvsmed og gullsmedfaget er en mulig levevei, også i framtida. Men vi har en plikt til passe på så vi viderefører dette fantastiske tradisjonshåndverket med høy kvalitet i opplæringen. Vi må ha håndverkere som kan håndverket godt; vi må ta vare på kulturarven vår. ”

Bergskaug føler vi er i et skjæringspunkt, ved inngangen til en ny, høyteknologisk tid.

Hva står på spill hvis det glipper?
Jo, mister vi kunnskapen, mister vi kulturarven som er vår immaterielle arv.

Vi må heller ikke miste evnen til kreativitet; det er en viktig del av oss som farger livet og som vi må ta vare på.

Hjertet mitt banker for å være med å passe på at tradisjonshåndverket videreføres og at opplæringen er tilgjengelig og av god kvalitet.

Optimisme

“Bestillingen jeg fikk var å lede elevene gjennom designprosessen: fra idé til ferdig produkt. Gullsmeder og smykkedesignere jobber alltid med designprosesser i sitt skapende arbeid. For meg er ikke designprosessen lineær, den er dynamisk. Det vil si at man når som helst kan gå fram og tilbake i prosessen”

Mentoren har møtt elevene sine én gang i uka i vårsemesteret og det var en god opptur å møte de motiverte ungdommene på Edvard Munch videregående skole.

“Ja, da fikk jeg virkelig fornyet tro å at yrket og håndverket vil overleve. Det er et blomstrende miljø på skolen og det gjorde meg optimistisk, sier hun, som syntes det var spennende å følge elvenes utvikling.

Mitt ønske var å følge opp hver enkelt elev sammen med lærerne og få elevene til å ta fram selvtilliten og motivasjonen til å fullføre prosessen.

Kanskje kunne jeg inspirere noen til at sølv- og gullsmedhåndverket faktisk kan være en levevei?”

Målet hennes var at elevene skulle finne noe i seg selv som ville gi gjenklang slik at de skulle finne den nødvendige skaperkraften, og hun ledet dem gjennom prosessen.

I neste del av prosessen gikk Bergskaug over til å veilede elevene på skisseringen, å ta valg og begrunne valg, for så
å starte med arbeidsprosessene
i verkstedet. Teknikkene var støp, saging, lodding, filing, smergling og polering.

“Designprosessen startet med en runde på hva vi la i ordene bærekraft, urbefolkning og samarbeid. Hva betyr disse ordene for oss og våre valg?

Deretter jobbet elevene i grupper med å samarbeide om å skissere sammen på et smykke i to runder, for så å bytte plass for å skisse på andre gruppers arbeid.

Elevene fikk her prøvd ut hva samarbeid kan være og føle forvirringen når de måtte overlate en påbegynt skisse til en annen gruppe”

“De har vært så frie og skapende. Veldig gøy! Dette ble kreative og annerledes smykker, lover hun, som entusiastisk beskriver elevene i rosende ordelag”

“Det er bare å glede seg til utstillingen av disse elevarbeidene!”

“De jobbet steinhardt gjennom alle stadiene i prosessen og de prøvde ut mange ulike teknikker. Dermed har de lært mye i prosessen. Jeg må si at
jeg er inspirert og glad etter å ha fått lov til å være
med elevene og lærerne på i arbeidet mot Lagvisutstillingen. Dette er flotte kreative og hardt arbeidende ungdom med vilje og evne til å gjennomføre sammen med faglig dyktige lærere.
Takk for at jeg fikk anledningen. Jeg er superstolt
av yrket mitt”

Om Marianne


Født: 1958
Yrke: Gullsmed, høyskolelektor
Bosted: Oslo


Bakgrunn:

> 3-årig gullsmedutdanning med svennebrev fra Elvebakken videregående skole.

> 3-årig bachelor i yrkesfaglærerutdanning Design og Håndverk, OsloMet

> 30 st.p. flerkuturell pedagogikk fra Lærerhøgskolen på Hamar

> 6 måneders kurs Samarbeid skole/arbeidsliv, Akershus og Oslo Håndverks- og Industriforening i samarbeid med utdanningsetaten i Oslo. Som representant for næringslivet. Coachet rektorer i Osloskolen.

> 4-årig master i praktisk pedagogikk OsloMet_StorbyUniversitetet, samtidig  med kunst- og håndverkslærerjobb i Osloskolen.

Arbeid:

> 2 år: Donnas smykkegalleri, Oslo

> 4: år Expo Arte smykkedesign, Oslo

> 1990 og fram til nå, eget verksted.

> 4: år butikkleder i Smykkebutikken as.

> 10: år kunst- og håndverkslærer, Oslo kommune, spesialistlærer i kunst og håndverk

> 2018: august til januar 2019. Engasjement som universitetslektor, bygget landsdekkende nettverk for tradisjonshåndverkene OsloMet.

> 2021: Nåværende; universitetslektor ved OsloMet_Storbyuniversitetet.

Frivillig arbeid:

> 2 år: «Velkommen Inn» Likestillingssenteret på Hamar; mentor for innvandrerkvinner med tanke på å starte bedrift.

> 2 år holdt kurs sammen med Lars Monrad-Krohn UIO: Entreprenørskapskurs for filippinske aupairer og afrikanske studenter ved universitetet i Oslo. Samarbeidsprosjekt med Den norske kirke og Den katolske kirken i Oslo.

> Siden 2017: Styreleder for Norwegian Association of Jewellerydesigners (NAJD)